Byt inte för fort!

Ur säkerhetssynpunkt är däcken en av de viktigaste faktorerna för att bilen skall ha ett bra väggrepp, ge en säker färd och minska vägriskerna vid dåliga väderförhållanden. Den absolut viktigaste faktorn när det kommer till trafiksäkerhet beror förstås på föraren. Men att placera däcken på en god andraplats vad det gäller säkerhet och trafik är ingen dum idé. Nu på våren är det många som kanske byter lite väl tidigt. I Sverige är det ingen överraskning om det kommer ett snöfall kring första maj. Byt inte för tidigt, kom ihåg, det är alltid säsongen och väglaget som skall avgöra vad som sitter på hjulen på bilen. Är det vinter, så är det dubbdäck eller friktionsdäck som ska sitta på och är det sommar så är det sommardäck som gäller.

En av de viktigaste säkerhetsaspekterna på din bil – är specifikt däcken. Detta för att du ska få en säker färd, som dessutom är bekväm så är det viktigt att du väljer däck som är anpassad till just din bilmodell. Även hjulen, bromsbelägg och fjädringen på bilen skall tas hand om och vara i godtagbart skick. Dåliga hjulupphängningar eller dåliga hjulhus som inte repareras kan skada däcken. Ingen bra idé att endast tänka på en säkerhetsaspekt av bilens vägegenskaper, tänk istället på följande sätt, på en bil är delarna alltid lika viktiga som helheten. Vem som sitter bakom ratten har störst betydelse för trafiksäkerheten. Inget annat.

Däckmönster och egenskaper

Samtliga av däcken som sälj idag innehar någon form av däckmönster och profilering. Detta för att ge däcken specifika köregenskaper. Däckmönstret ger olika effekter, kan påverka körningen vad det gäller väggrepp, tålighet, bullernivå och evakueringen av vattenmängder. Däckmönster kan kategoriseras in i olika typer. Det absolut vanligaste är det s.k standardmönstret. Vilket ger samma köregenskaper oavsett montering på bilen. Om monteringen av däcken är viktig för monteringen är viktig för köregenskaperna är alltid märkta, detta för att underlätta på vilken sida av bilen däcken skall sitta. Däcken kan även ha tvärgående mönster, vilket ger effekt på såväl bromsförmågan och drivförmågan, dessa spårade däck skyddar bra mot exempelvis vattenplaning. Nackdelen är att de oftast ”bullrar” än de mer traditionella däcken.